Geen reacties

Citroën introduceert een geheel nieuwe C4. Het is een nieuw begin met een onderscheidende carrosserievorm en de elektrische uitvoering ë-C4.

De Citroën C4 keert terug, maar dan anders. De hatchback krijgt een onderscheidende carrosserievorm, met elementen van een SUV en van een coupé. Daarmee zal ‘ie uiteindelijk ook de C4 Cactus gaan vervangen. De sterk aflopende daklijn – positief voor de aerodynamica – doet ons terugdenken aan de Citroën GS. Zowel voor als achter heeft de led-verlichting een V-vorm, een nieuw designkenmerk van Citroën. 

Met een bodemvrijheid van 156 mm heeft de C4 een hoge, SUV-achtige carrosserie. De auto meet 4,360 meter lang, 1,800 meter breed en 1,525 meter hoog. De wielbasis is groot, 2,670 meter lang. De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter. Deze is makkelijk te beladen dankzij een brede opening, lage laaddrempel (0,72 meter) en standen om de laadvloer schuin te houden. 

Comfort, rijhulpjes en infotainment

De Citroën C4 is beschikbaar met het veersysteem Progressive Hydraulic Cushions en met Advanced Comfort-stoelen, naar wens te voorzien van stoelverwarming en massagefunctie. Achterin beschikken passagiers over een fijne 198 mm knieruimte. De C4 heeft liefst zestien opbergvakken, waaronder de Smart Pad Support. Op deze lade in het dashboard kan de voorpassagier een tablet gebruiken. 

Citroën voorziet de C4 van twintig rijhulpsystemen. Het semi-autonome Highway Driver Assist combineert adaptieve cruise control met Stop & Go en Active Lane Departure Warning. Als multimedia zijn ConnectAssist, Connect Nav en ConnectPlay beschikbaar. Het digitale instrumentenpaneel wordt aangevuld door een Head-up Display. Het centrale multimediascherm kan door aanraking bediend worden of met fysieke knoppen.

Aandrijflijnen

Voor het eerst zal een elektrische versie beschikbaar zijn, de ë-C4. Die heeft een 400V lithium-ion batterijpack met een capaciteit van 50 kWh. De elektromotor is goed voor 100 kW (136 pk) vermogen en een koppel van 260 Nm. Met diverse snufjes kan energie teruggewonnen worden. Ook zijn er meerdere laadopties. Het bedienen van het elektrische voertuig kan via de My Citroën-app (op afstand) of het extra menu op het centrale touchscreen. De actieradius ligt (volgens de WLTP-test) op maximaal 350 km. 

Rijden op brandstof blijft ook mogelijk. Er verschijnen verschillende PureTech-benzinemotoren (van 100 tot 155 pk) en BlueHDi-dieselkrachtbronnen (van 110 tot 130 pk). Bijzonder is de optionele, automatische EAT8-transmissie. Die krijgt een separate P-knop om de parkeermodus te activeren en een M-knop om over te schakelen naar handmatig schakelen via flippers achter het stuurwiel. Bij de ë-C4 kun je met de B-knop de energie-terugwinning activeren. 

Behalve comfort laat Citroën nog een kenmerkende feature terugkomen: de uitgebreide personaliseringsmogelijkheden. Citroën zal in aanloop naar de verkoopstart, in de herfst, de prijzen bekendmaken. 

Tags:

Geef een reactie

Wordt niet gepubliceerd
* verplicht veld