Geen reacties

Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Peugeot 308 is dat de compacte middenklasser er anders uitziet. Dat heeft vooral te maken met de technische verbeteringen die deze derde generatie kenmerken.

De derde generatie Peugeot 308 debuteert online! In het najaar staat de middenklasse hatchbak bij de dealers. Daar zullen de nieuwe proporties direct opvallen. De lengte is 11 cm toegenomen, met een grotere wielbasis voor meer ruimte op de tweede zitrij. Door het dak te verlagen en de neus anders te tekenen lijkt de motorkap langer. Het nieuwe uiterlijk heeft, net als andere doorgevoerde wijzigingen, alles te maken met de verbetering van technologie – in dit geval de aerodynamica, om tot een lager energieverbruik te komen.  

Brandstof en plug-in hybride

De aandrijflijnen bieden, geheel in de geest van Peugeots ‘Power of Choice’, vanaf de showroomintroductie iets te kiezen aan. Om precies te zijn: twee benzinekrachtbronnen van 1,2 liter (110 of 130 pk), de 1.5 BlueHDi 130-dieselmotor en twee voorwielaangedreven stekkerhybrides. De Hybrid 180 combineert de 81 kW elektromotor met een 150 pk PureTech-benzinemotor, de Hybrid 225 met een 180 pk exemplaar. De volledige actieradius ligt voor beide (in de WLTP-test) op (bijna) 60 km. De brandstofmotoriseringen zijn met achttraps EAT-automaat leverbaar, de hybrides komen standaard met e-EAT8.

In de cabine vind je ook de nieuwste van het nieuwste technologie. Peugeot heeft de ergonomie en kwaliteit van de i-Cockpit verhoogd; en het nieuwe stuurwiel voorzien van sensoren voor multimedia én rijassistentiesystemen. Desgewenst kan het fysieke frontpaneel van de airco vervangen worden door configureerbare virtuele knoppen. Wat fysiek overblijft bevindt zich dan op de middenconsole. Daar kun je bijvoorbeeld de telefoon draadloos opladen. Voortaan kunnen twee telefoons via Bluetooth tegelijk verbinden en ook de mirroring-functie werkt nu draadloos. De TomTom-navigatie (een onderdeel van Peugeot i-Connect Advanced) wordt ‘over the air’ bijgewerkt.

Vanaf eind 2021 wordt het Drive Assist 2.0-pakket verkrijgbaar. Dat bevat de nieuwe functies semi-automatische rijstrookwisseling, snelheidsaanpassing in bochten en snelheidsaanbeveling aan de hand van verkeersborden. Behalve de techniek heeft Peugeot ook de kwaliteit van materialen onder de loep genomen. Onder meer ergonomische stoelen met AGR-keurmerk vormen daarvan het concrete resultaat.   

Tags:

Geef een reactie

Wordt niet gepubliceerd
* verplicht veld